Школа майбутнього першокласника
З 4 люього у школі працює "Школа майбутнього першокласника". Заняття проходять щосереди о 13.30. Проводять заняття досвідчені вчителі Лисюк Марія Василівна та Піхур Наталія Іванівна.
Чи готова дитина до школи?
Вислів "підготувати дитину до школи” — це не лише купівля новенької форми, портфеля й зошитів. Це ще й певний рівень знань, які майбутній першачок повинен опанувати до того, як переступить поріг навчального закладу. Схвильована мама хапається за голову: що ж робити? Й починає екзекуції навчанням. Та чи насправді вони доречні? І чи настільки "неготова" до школи дитина, яка погано читає?
Лялька у портфелі — не іграшка, а метод навчання
Дитина має хотіти йти в школу. Якщо чуєте від майбутнього першокласника "Я не хочу в школу", отже ви не правильно визначили мотивацію, переконані психологи. Майбутнього першокласника треба зацікавити не новими портфелем, книжками й ручками. Дитину має вабити пізнання у школі чогось нового і цікавого. Для цього до шкільного життя чадо слід готувати не за місяць-два, а набагато раніше — з трьох-чотирьох років.
Аби перевірити готовність дитини до школи, треба пройти спеціальні тести. Їх чимало, але суть однакова: вони визначають психологічну зрілість вашого нащадка.
Виокремлюють три аспекти психологічної зрілості: інтелектуальний, емоційний та соціальний.
Під час з’ясування інтелектуальної зрілості дитини визначається її рівень знань та уявлень про навколишній світ, явища природи, уміння узагальнювати групу предметів (наприклад, фрукти, овочі, взуття, головні убори та ін.), визначати причинно-наслідкові зв’язки (наприклад, поєднати разом малюнки цвяха і молотка, бо молотком забивають цвяхи). Важливо також визначити рівень здатності до навчання, спроможність утримувати нові знання й застосовувати їх на практиці. Для цього можна попросити дитину повторити за нею певну послідовність, наприклад, крапок та ліній. Це дасть змогу побачити, чи може вона працювати за зразком, тобто чи зможе за вчителем переписати щось з дошки.
Емоційна зрілість — це здатність тривалий час виконувати не завжди цікаву роботу, послаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій. Сюди можна віднести вправи на визначення уваги дитини. Наприклад, практикується вправа із закреслювання певних предметів, розкиданих серед інших, на час. Це дозволяє визначити вміння дитини зосереджуватись, працювати швидко й дасть відповідь на питання, чи зможе вона взагалі хоч деякий час спокійно посидіти за партою, слухаючи вчителя.
Соціальна зрілість — здатність спілкуватися з однолітками, уміння підлаштувати свою поведінку до законів дитячої групи, уміння вислуховувати й виконувати завдання педагога.
А от розвивати пам’ять та сприйняття логічної послідовності вашій дитині допоможуть казки. Саме слухаючи казки, дитина вчиться будувати причинно-наслідкові зв’язки.
— Знакова функція починає формуватися від 6 до 7 років. Дитина у цьому віці все сприймає через гру, вона все ще грається, тому цілком нормально, що діти носять у школу іграшки. Ігрова діяльність у дитини ще на першому плані, вона живе й навчається граючись, тому кожну гру треба сприймати цілком серйозно.
Одна з головних якостей, яку слід розвивати у нащадку задовго до першого класу, — це самостійність. Самостійність потрібно постійно піднімати й розвивати. Якщо постійно все робити за дитину, вона ніколи не буде готова до школи, самостійного життя.
Рівень готовності дитини до школи можна перевірити так:
Тест для батьків
1. Чи хоче ваша дитина йти до школи?
2. Чи приваблює вашу дитину в школі те, що вона там багато про що довідається і їй буде цікаво вчитися?
3. Чи може ваша дитина самостійно займатися якою-небудь справою, що вимагає зосередженості протягом 30 хвилин (наприклад, працювати з конструктором)?
4. Ваша дитина у присутності незнайомих почувається вільно, незакомплексовано?
5. Ваша дитина вміє складати за малюнком розповіді, не коротші п’яти речень?
6. Чи може вона розповісти напам’ять кілька віршів?
7. Чи вміє змінювати іменники за числами?
8. Ваша дитина вміє читати складами або, що краще, цілими словами?
9. Чи вміє вона рахувати до десяти і у зворотному порядку?
10. Може вирішувати прості задачі на віднімання або додавання одиниці?
11. Має тверду руку (упевнено тримає олівця тощо)?
12. Любить малювати й розфарбовувати картинки?
13. Чи може ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
14. Може зібрати розрізаний малюнок із п’яти частин за одну хвилину?
15. Знає назви диких та домашніх тварин?
16. Може узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом "овочі” помідори, моркву, цибулю)?
17. Чи може ваша дитина працювати самостійно — малювати, збирати мозаїку тощо?
18. Може розуміти й точно виконувати словесні інструкції?
Результат тестування залежить від кількості позитивних відповідей ("Так”) на питання тесту.
15-18 балів — дитина цілком готова до школи;
10-14 балів — дитина багато чого вже вміє, та слід звернути увагу на зміст тих питань, на які ви відповіли "Ні”. Саме він підкаже вам, над чим необхідно попрацювати;
9 та менше балів — необхідно звернутися до спеціалістів, дитина потребує значної уваги й роботи з нею.